اپیدمیولوژیستها پیشرفت ویروس را ترسیم و پیش بینی کرده اند، بیوشیمیستها واکسن تولید کرده اند، پزشکان و پرستاران افراد مریض را تشخیص، مراقبت و درمان کرده اند و اینها فقط بالاترین مشاغل علمیهستند که بزرگترین مشکل قرن را حل میکنند.
شاید تعجب آور نباشد که تعداد فزایندهای از جوانان احساس میکنند از دانشمندانی که در تلویزیون دیده اند و در مورد آنها آنلاین خوانده اند، الهام گرفته شده اند. نظرسنجی اخیر انجمن علمیانگلیس بر روی 1000 کودک 4-18 ساله نشان داد که 59٪ بیشتر از آنچه که قبل
از همهگیری بود، در معرض مشاغل علمیقرار دارند. برایان کاکس، دانشمند مشهور، حتی پیش بینی کرده است که همه گیری "نسل جدیدی از دانشمندان" را ایجاد خواهد کرد.
برای برخی مانند آنیتا صالحیو 17 ساله در غرب لندن، تماشای پزشکان برای نجات جان مردم تصمیم وی برای درخواست دانشکده پزشکی را تغییر داد. "من در بیانیه شخصی خود نوشتم که من الهام گرفته ام از اینکه پزشکان، حتی وقتی فاقد PPE هستند، باز هم فراتر از حد خود میروند، شور و شوق نشان میدهند و سعی میکنند کمک کنند. احساس میکردم این کار را خواهم کرد، دوست داشتم بخشی از آن باشم. "
برای افراد دیگر، مانند تانیشا لوحیا، دانشجوی سال 13 از اسکس، این همه گیری چشم او را به دامنه مشاغل علمیارائه شده باز کرده است. "من هرگز نمیخواستم پزشک شوم، اما مطمئن نبودم که مسیرهای شغلی در دسترس من باشد. من میدانستم که میخواهم از علم در زندگی روزمره خود استفاده کنم، اما درک واقعی از معنای دانشمند تحقیق نداشتم. " "من قطعاً میخواهم در مورد پاسخهای ایمنی به بیماریهای مختلف تحقیق کنم و احتمالاً بیماریهای آینده را که میتوانند به همان روشی که Covid-19 انجام داده است جهش دهند، پیشگیری کنم."
به گفته کاترین ماتیسون، مدیر اجرایی انجمن علوم انگلیس، این بیماری همه گیر توجه ویژهای را در مسیرهای شغلی کمتر شناخته شده ایجاد کرده است. "جوانان میبینند که برای کمک به مهارتهای خود در مبارزه با بحرانهای جهانی فقط یک راه وجود ندارد."
برای دانش آموزان با توجه به اینکه در چه مقطعی تحصیل میکنند، زیست شناسی و مراقبتهای بهداشتی منجر به مشاغلی میشود که به وضوح مربوط به بیماری همه گیر هستند. اما هر درجه علمیشما را قادر میسازد تا یک ذهنیت علمیباز برای ایدهها و آزمایشات همراه با مهارتهای تحلیلی، حل مسئله و تحقیق را ایجاد کنید. ماتیسون خاطرنشان میکند که شیمیمیتواند منجر به مشاغل در تحقیقات دارویی شود. فارغ التحصیلان فیزیک میتوانند راههای بهتری برای تشخیص بیماری پیدا کنند. و ریاضیات و محاسبات آماده سازی خوبی برای ساخت مدلهای شیوع بیماری است.
اثر همه گیری در حال حاضر منجر به افزایش درخواستها در برخی از دانشگاهها شده است. مایک نیکلسون، مدیر پذیرش در دانشگاه بات، متخصص در علوم، میگوید برنامههای بیوشیمینسبت به دو سال قبل 30 درصد افزایش یافته است. علوم پزشکی 50٪ افزایش یافته است. داروسازی شاهد افزایش 10 تا 20 درصدی هستند. و علوم طبیعی، که دانشجویان را قادر میسازد گزینههای خود را باز نگه دارند، 30٪ رشد کرده است. وی میافزاید: برنامههای علوم کامپیوتر و ریاضیات به لطف چشم انداز شغلی عالی برای فارغ التحصیلان، به طور مداوم در حال رشد هستند.
این همه گیری همچنین بسیاری از جوانان را نسبت به آینده اقتصاد و اینکه کجا مدارج آنها را به خود منتقل میکند، نگران کرده است. چارلی بال، رئیس آموزش عالی Prospects، میگوید که مدارک بهداشت حرفهای روش خوبی برای اطمینان از این است که شما همیشه کار پیدا خواهید کرد. وی میگوید: "هیچ شغلی وجود ندارد که بتوانید در آن مشغول شوید و افراد زیادی از رادیولوژیست گرفته تا ماما داشته باشد."
در حالی که بال میگوید انتخاب شما نباید فقط براساس خواستههای شغلی شما هدایت شود، زیرا این موارد میتواند تغییر کند، او توصیه میکند که با یک کمیتحقیق درک کنید که احتمالاً کجا فرصتها وجود دارد. به عنوان مثال، صنایع فناوری و مهندسی دارای کمبود مهارت هستند، در حالی که مازاد فارغ التحصیلان زیست شناسی وجود دارد.
قیسلین دل، مشاور شغلی در دانشگاه Bath، میافزاید که Covid-19 و Brexit باعث کمبود مهارت در برخی از زمینههای علمیشده اند. "ما شاهد تقاضای بیشتری برای اقدامات بهداشتی و علوم بالینی، تحقیق و توسعه دارویی در آزمایشگاه، توسعه نرم افزار، سیستمهای رایانه ای، کدگذاری و علم داده هستیم."
بنابراین اگر تصمیم گرفتید که گام بعدی را در علم بردارید، چه کاری باید انجام دهید؟ نیکلسون میگوید که انتخاب سطح A مناسب اولین قدم است. به عنوان مثال، شما به شیمیو زیست شناسی برای بیوشیمییا علوم زیست پزشکی و ریاضیات برای علوم کامپیوتر احتیاج دارید. یکی دیگر از مزایای آن این است که این "به شما درک خوبی از محتوای دوره مدرک" میدهند، او میگوید. بسیاری از دانشگاهها نیز در سال اول یک آموزش علمیگسترده ارائه میدهند، به شما این امکان را میدهد که پس از آن در کدام رشته بخواهید تخصص بگیرید.
نیکلسون همچنین پیشنهاد میکند که در رشته مورد نظر خود، مدرک تحصیلی گستردهای را انتخاب کنید. اگر خوب کار کنید، ممکن است دانشگاهها پیشنهاد کمتری به شما بدهند. تماشای گفتگوهای TED و انجام دورههای آنلاین در بسترهایی مانند Futurelearn همچنین باعث افزایش دانش موضوعی شما میشود، در حالی که بازدید از روزهای آزاد دانشگاه و حضور در مدارس تابستانی میتواند آرزوهای شما را متمرکز کند.
اگر نمیدانید که این دورهها ممکن است به چه مشاغلی منجر شود، ماتیسون توصیه میکند وقتی این موارد بعد
از همهگیری مجدداً در دسترس قرار میگیرد، به دنبال محل کار با تجربه عملی باشید. در همین حال، دانش آموزان باید با معلمان کار کنند تا فرصتهایی را برای انجام آزمایشها و تحقیقات خود مانند برنامه جوایز CREST BSA پیدا کنند و در صورت امکان یک مربی در صنعت پیدا کنند. دانشجویانی که به زودی دانشگاه خود را شروع میکنند میتوانند از بخشهای خود لیست خواندن مقدماتی را نیز بخواهند.
دونالد کمبل، یک جوان 16 ساله از اینورنس، برای بررسی علایق علمیخود از وقت اضافی در قرنطینه استفاده کرده است. پس از اتمام دو جایزه CREST ، کار وی مورد توجه یک استاد دانشگاه قرار گرفت که وی را ترغیب به نوشتن مقاله مجله دانشگاهی کرد. کار با دانشگاهیان "علاقه من را برانگیخت و به من نشان داد که فرصتهای زیادی برای یادگیری فراتر از آنچه در مدارس ارائه میشود وجود دارد".
دل میگوید، اگرچه چشم انداز شغلی مهم است، مهم این است که چیزی را انتخاب کنید که از آن لذت ببرید. او توصیه میکند دورههای گسترده تری را انتخاب کنید، مگر اینکه مسیر شغلی مشخصی را در ذهن داشته باشید، زیرا بسیاری از فنون علمیبه طور گستردهای قابل انتقال هستند. نکته بسیار مهم، او توصیه میکند که ذهنیت علمیرا هدایت کنید و به طور جانبی در مورد انتخابهای خود فکر کنید: "حرفه در علم لزوما به معنای کت سفید نیست."
منبع:، گاردین